مقدمهای بر نسل زد و چالشهای ورود به بازارکار
در سالهای اخیر، چشمانداز نیروی کار با ظهور نسل زد، که به عنوان جنریشن زد هم شناخته میشود، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. اعضای این نسل که میان دهه 1990 تا اوایل دهه 2010 متولد شدهاند (بعد از 1375 شمسی)، برخوردار از ویژگیهایی چون نیتیو بودن در فضای دیجیتال، دیدگاههای متنوع و ذهنیت نوآورانه هستند. با وارد شدن افراد نسل زد به بازار کار به طور تدریجی، شرکتها و کارفرمایان باید استراتژیهای خود را تطبیق دهند تا بتوانند این نسل منحصربفرد را جذب، نگهداری و استفاده از ظرفیت آنها را مدیریت کنند. در این مقاله، به معرفی ویژگیهای نسل زد، بررسی انتظارات آنها در محیط کار، و ارائه راهکارهای مفید برای شرکتها بهمنظور بهینهسازی استراتژیهای استخدامی و انگیزشی میپردازیم.
درک نسل زد
نسل زد، نسل بعد از نسل هزاره (Y)، در دورانی از پیشرفت فناوری سریع و ارتباطات جهانی بزرگ شدهاند. برعکس نسلهای قبل، آنها هیچوقت با دنیایی بدون تلفنهوشمند، رسانههای اجتماعی آشنا نبودهاند. این غرق شدن در فضای دیجیتال، آنها را به افراد ماهر در تکنولوژی، پرسشگر اجتماعی و انعطافپذیر تبدیل کردهاست.
پذیرش تنوع و درگیریی
یکی از ویژگیهای تعیینکننده نسل زد، تعهد به تنوع و تمایل داشتن به درگیر بودن است. آنها در دنیایی که ترکیبی تر است، تفاوتها را جشن میگیرند و برابری را حمایت میکنند. شرکتهایی که فضای کاری متنوع و شاملکننده را ترویج میدهند، بهتر با ارزشهای نسل زد هماهنگ میشوند و احتمال جلب استعدادهای برتر از این نسل را بیشتر میکنند.
وجود تعادل بین کار و زندگی
در حالی که نسلهای قبلی ممکن است به معنای صعود پلههای شغلی، آن را اولویت خود قرار دهند، نسل زد اهمیت زیادی به تعادل بین کار و زندگی میدهند. آنها به دنبال فرصتهای شغلی هستند که انعطافپذیری و یک ادغام سالم از زندگی شخصی و حرفهای را ارائه میدهند. شرکتهایی که این نیاز را تشخیص داده، احتمال نگهداشت افراد نسل زد و دریافت اطمینان آنها را برای خود دارند.
روحیه کارآفرینی
یک نکته جالب این است که یک بخش قابلتوجهی از نسل زد روحیه کارآفرینی دارند. آنها شاهد موفقیتهای بنیانگذاران جوان استارتاپ شدهاند و این امر باعث الهامبخشی به آنان، برای در نظر گرفتن کارآفرینی بهعنوان یک مسیر شغلی شده است. شرکتهایی که به این تمایل توجه میکنند، میتوانند فرصتهایی به عنوان کارآفرین داخلی ارائه کنند تا ایدههای نوآورانه آنها را رشد دهند.
بهرهگیری از تکنولوژی در محیط کار
مسلط بودن نسل زد به تکنولوژی بینظیر است. آنها بهسادگی با نرمافزارها، ابزارها و پلتفرمهای ارتباطی جدید تطبیق مییابند. شرکتهایی که از تکنولوژی پیشرو استفاده میکنند، نه تنها به بهبود بهرهوری کمک میکنند، بلکه محیطی را ایجاد میکنند که با اعضای نسل زد همخوانی دارد.
ساعت کاری منعطف
نسل زدیها با دورکاری آشنا هستند. با پیشرفتهای تکنولوژی، آنها تجربه آموزش از راه دور، کار به صورت آزاد و کار به صورت هیبرید را داشتهاند. شرکتهایی که گزینههای کار از راه دور را فراهم میکنند، میتوانند به یک طیف گستردهتر دسترسی پیدا کنند و به دنبالهروی نسل زد برای آزادی و استقلال رضایت بخشند.
مسئولیت اجتماعی
نگرانیهای محیطی و مسائل اجتماعی، نسل زد را به شرکتهایی که بر پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت(CSR) تاکید دارند، جذب میکند. شرکتها با ابتکارات معنادار اجتماعی و مسئولیتپذیری شرکت، نه تنها کارمندان نسل زد را جذب میکنند، بلکه تصویر مثبتی را برای برند خود ایجاد میکنند.
رشد و توسعه شغلی
نسل زدیها ارزش آموزش مداوم و فرصتهای توسعه شغلی را میپذیرند. آنها به دنبال رشد و پیشرفت در نقشهای خود هستند. شرکتهایی که در آموزش، مربیگری و مسیرهای شغلی واضح سرمایهگذاری میکنند، احتمال نگهداشت افراد نسل زد را بیشتر میکنند و از تعهد آنها به سازمان خود اطمینان حاصل میکنند.
تقویت فرهنگ سازمانی
امروزه نه نتها داشتن یک فرهنگ خوب در شرکت نسل زد را به خود جذب میکند بلکه انواع نیروی کار را نیز جذب میکند و باعث بهبود برند کارفرمایی شما میشود. داشتن یک فرهنگ غنی به افراد احساس تعلق و اطمینان خاطر و هدف میدهد.
در پایان…
با ورود نسل زد به بازار کار، ویژگیها و انتظارات منحصربفرد آنها، شرایط کاری و محیط کار را دگرگون کرده است. شرکتهایی که تنوع را ارزشگذاری میکنند، بر تعادل کار و زندگی تاکید میکنند، از تکنولوژی بهرهمیبرند، گزینههای دورکاری و شرایط هیبرید و منعطف را ارائه میدهند، پکیج مزایا و حقوق رقابتی ارائه میدهند، و تعهد به پایداری و مسئولیت اجتماعی دارند، به عنوان کارفرمایان ترجیحی برای نسل زد شناخته میشوند. با ایجاد فرهنگ سازمانی قوی و سرمایهگذاری در توسعه شغلی، شرکتها محیط کاری پویا و موفقی ایجاد میکنند که همچنین از این نسل پویای انسانی بهرهمند خواهند شد. با احترام به ویژگیها و نیازهای نسل زد و تطبیق با ترجیحات آنها، شرکتها میتوانند آینده موفقیتآمیزی را هم برای خود و هم برای این نسل پویا تضمین کنند.
دیدگاهتان را بنویسید